E-posta Pazarlama Hayatımıza Nasıl Girdi?

Posta yoluyla pazarlama aslına bakarsanız sandığınızdan çok çok daha eski bir döneme dayanıyor. Modern pazarlamanın lokomotifi olan ABD’de posta yoluyla pazarlama 1800’lü yıllara kadar dayanıyor. Posta yoluyla müşterilere broşür, kupon ve sipariş formu gibi materyaller gönderilirken, müşteri talep etmesi halinde çek ya da ödeme karşılığında gelen postadaki ürünlerden sipariş verebiliyor. ABD posta konusuna özel önem atfeden bir ülke olduğu için sistem zor da olsa uzun süre çalıştı. Size tuhaf gelebilir ancak bu yöntem ABD’de halen az da olsa kullanılıyor.

E-posta ise çok kısıtlı kullanıldığı ilk dönemde sadece haberleşme için yarar sağlıyordu. Kısa sürede ticarileşen e-posta, pazarlamacıların da ilgisini çekti. Postada yaşanan zorlukların yerine, müşterilerle doğrudan iletişim kurulabilecek bir kanal ortaya çıktı. Ancak süreç sanıldığı gibi gitmedi. Tahmin edildiği gibi gitmemesinde 2 neden vardı. İlk neden standart e-postada ne basılı broşür gibi tasarım yapılabiliyordu, ne de bu tasarımlara derli toplu linkleme yapılabiliyordu. İkinci sebep ise buradaki fırsatı gören “uyanık”ların spam yapması oldu.

Spam sürecine çareye e-posta servis sağlayıcıları, güvenlik yazılımları çareler üretmeyi başardı ancak yasal gönderim yapanlar da bu durumdan zarar gördü. Üstelik halen e-postalarda tasarım sorunu da çözülemediği gibi sayısız e-posta servisi ortaya çıktı ve her bir servis birbirinden farklı teknik tasarım özellikleri gerektiriyordu.

Bütün bu sorunları çözen ana unsur ise e-posta pazarlama platformları oldu. E-posta pazarlama platformları prensip olarak, var olan izinli e-posta listesine, istenilen saatte, istenilen tasarımı gönderebilme imkanını markalara verdi. Kısa süre içinde dünyanın en büyük yazılım şirketleri dahil bu sahaya girdi ve sistem yavaş yavaş olgunlaşmaya başladı.

Süreçle her türlü e-posta tasarımı bu platformlar üzerinden yapılabilirken, hem tüm e-posta kutularına uygun tasarımlar yapılabilmesinin hem de mobile uyumlu hale gelmesinin önü açıldı. Yine kısa süre içinde e-postanın yanına SMS, push notification gib gibi mobil pazarlama araçları da entegre edildi.

Bahsettiğimiz geliştirmeler sürerken, e-posta pazarlamada önemli parçalardan biri de ölçümleme ve analiz özellikleri oldu. Her pazarlama çalışmasının sonucunu doğal olarak öğrenmek isteyen markalar için, e-posta gönderiminin sonucunda gerçekleşenler rapor olarak sunulur hale geldi. Bu raporların içerisinde gönderim sayıları, açılma, tıklama, satın alma oranları gibi sayısız metrik sunuluyor.

Günümüzde e-posta pazarlama platformları evrim geçirerek, sadece e-posta gönderimiyle değil, aynı zamanda kişiselleştirme ve segmentasyon yapmaya yarayan pazarlama otomasyonları halini aldı. Öte yandan e-posta pazarlama artık, sosyal medya, google reklamları gibi var olan pek çok dijital pazarlama aracıyla entegre çalışan, sofistike yazılım platformlarına dönüşerek, markanın müşteriyle geçirdiği yolculuğunda kilit rol oynuyor.

[Total: 3   Average: 5/5]

Her ay 15.000 e-posta ücretsizdir.